View Testimony #9976
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Creation : 2021-10-09 18:40:30 by Sylvain Lebreton
Latest Edition : 2021-10-10 21:19:16 by Sylvain Lebreton
Creation : 2021-10-09 18:40:30 by Sylvain Lebreton
Latest Edition : 2021-10-10 21:19:16 by Sylvain Lebreton
Source | #7672 | ||||||||||||||||||||||||||||||
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Main Edition | IG I 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Reference | 1065 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Validation | Validated (Open Access) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Passage | l. 2-3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Linked Testimonies (0) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prose | |||||||||||||||||||||||||||||||
Poetry | |||||||||||||||||||||||||||||||
With restitution |
Νυμφ[ο͂]ν Δέμο |
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Transliteration |
Numph[o]n Demo |
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Translations |
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Quality of reading | (1) Confident reading | ||||||||||||||||||||||||||||||
Connected Acts | |||||||||||||||||||||||||||||||
Occasions | |||||||||||||||||||||||||||||||
Materials |
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Agents |
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Commentary |
3. Δεμό(σιον) Kirchhoff (IG I), followed by Gauthier (BE 2001). Δέμο alii. According to Kron (1979), this is the boundary stone of a common sanctuary (hieron) to the Nymphs and the Demos. Contra Lanzillotta (2000), according to whom Δέμο refers to the Nymphes, here designated by the group worshipping them in this sanctuary, namely the (Athenian) People or a deme (Melite). Parker (1996) was already raising doubts on the presence of a Demos-deity, and rather favored the hypothesis of a sanctuary owned by the people, wondering if the deities were not the Nymphs of the People (cf. testimony #2283). In contrast, Gauthier (BE 2001) rather supposed a punctuation after Νυμφ[ο͂]ν, interpreting l. 3 as the indication of the public status of the sanctuary (thus bringing back to life Kirchhoff’s old reading). The recent discovery, in the same area, of the boundary stone (of a sanctuary) of a genos (SEG 63, 52; see Dourou 2013) would support, by distinction, the hypothesis of the public status of the sanctuary of the Nymphs. However, the uncertainty remains concerning the composition of the onomastic sequence: the absence of an article in l. 2-3, already rightly pinpointed by Gauthier, does not allow to determinate if δεμο belongs (primarily) to the deities or to the sanctuary (SL). 3. Δεμό(σιον) Kirchhoff (IG I), suivi par Gauthier (BE 2001). Δέμο alii. Selon Kron (1979), il s'agit de la borne d'un sanctuaire (hieron) commun aux Nymphes et au Démos. Contra Lanzillotta (2000), selon qui Δέμο se rapporte aux Nymphes, ici désignées par le groupe qui leur rend un culte dans ce sanctuaire, à savoir le Peuple (d'Athènes) ou un dème (Mélitè). Parker (1996), émettait déjà des doutes sur la présence d'un Démos-divinité, et penchait plutôt pour un sanctuaire appartenant au peuple, se demandant s'il ne s'agissait pas des Nymphes du Peuple (cf. Attestation #2283). Toutefois, Gauthier (BE 2001) supposait plutôt une ponctuation après Νυμφ[ο͂]ν, interprétant la l. 3 comme l'indication du statut public du sanctuaire (ramenant ainsi à la vie la vieille lecture de Kirchhoff). La découverte récente, dans la même zone, d'une borne (d'un sanctuaire) d'un genos (SEG 63, 52 ; cf. Dourou 2013) soutiendrait, par distinction, l'hypothèse du statut public du sanctuaire des Nymphes. Cependant, l'incertitude persiste en ce qui concerne la composition de la séquence onomastique : l'absence d'article aux l. 2-3, déjà soulignée à juste titre par Gauthier, empêche de déterminer si δεμο se rapporte (d'abord) aux divinités ou au sanctuaire (SL). |
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Elements |
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Formulae |
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